onsdag den 10. oktober 2012

Praktikforberedelse: Sutsko

Til min praktik skal jeg blandt andet undervise i filt.
Jeg har valgt at eleverne skal arbejde ud fra "frit produkt - fast materiale" (hvilket jo så er filt).

Jeg har to forskellige 4. klasser i håndarbejde og selvom begge klasser skal får samme "opgave" vil jeg arbejde lidt forskelligt med de dem.
Til at starte med vil jeg lave en fælles filt-introduktion lidt ligesom den Mette lavede med os.

Derefter vil jeg i den ene klasse give "fri" mulighed for at designe produkter i filt mens jeg til den anden klasse vil jeg vise nogle forskellige filtprodukter. Jeg vil nemlig undersøge hvilken betydning det har for den kreative proces når man præsentere eleverne for færdige produkter.
Jeg regner nemlig med at arbejde med designprocesser i min BA.

Jeg har derfor lavet lidt forskellige ting i filt.
Nogle af tingene har jeg allerede vist her på bloggen for eksempel tasken HER (som jeg nok vil lave i en nemmere udgave) og stjernerne HER og eventuelt også englene HER (tror dog ikke at jeg vil bruge dem i undervisningen).

Og her kommer der endnu en filt-ting nemlig sutskoen.



Sålen har jeg målt op ved hjælp af en klip klap sandal.
Dette kan selvfølgelig også gøres ved at tegne foden af og rette tegningen til. 

Derefter måles der ud til overstykkerne.
Først henover foden. På min fod 15 cm

Dernæst fra samme punkt og ud til tæerne. På min fod 11 cm.

Det gav følgende tegning. 

Der lægges 1 cm til hele vejen rundt.

Til sidst måles det bagerste stykke af foden. Der måles fra samme punkt på begge sider af foden. På min fod 26 cm.

Der tegnes et bagstykke der måler ca. 4 cm i enderne og 6 cm på midten. OBS. Der skal lægges ca 1 cm til i hver ende.


Sålen lavede jeg ud af filt, pladevat og ekstra tyk vliseline der stryges fast på endnu et lag filt. Under sålen skal der til sidst males formgummi for at gøre sutskoen mere slidstærk og skridsikker.

De nederste lag (vliseline, filt og formgummi) kan evt. erstattes af et stykke læder.

Derefter skal overstykket pyntes. Det kan gøres på mange måder men jeg valgte at brodere.
Først prøvede jeg at brodere i fri hånd.



Jeg har bl.a. lavet picoter som jeg har syet fast i toppen (gule), edderkopper (blå), kædesting (grønblå), spiralknuder (lysegrøn)

De fleste sting (og flere til) findes der en vejledning på HER.

Jeg synes dog, at det blev for "pusse nusset". Jeg kunne godt tænke mig lidt mere "grafisk kant". 
Jeg lavede derfor et nyt mønster på tyndt mønsterpapir.



Da det er svært at tegne med kridt eller blyant på filten, har jeg broderet direkte oven på både papir og filt.

Her er den færdige sutsko.
Jeg har kun lavet den ene sko færdig da jeg derved kan bruge den anden til at vise delene enkeltvis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.