torsdag den 18. april 2013

Blåtryk

I dag havde vi besøg af Heinz der er den sidste Blåtrykker i Danmark og som normalvis kan mødes i Svaneke Blåtryk.


Jeg startede med at tage noter.. men fandt hurtigt ud af at det var mere omfattende end som så. (Så har der sneget sig et par fejl ind i teksten, bliver jeg ikke overrasket. Og jeg har på ingen måde fået hele håndværket med).
HOLD NU OP. Jeg er fuldstændig måløs over hvilken tolmodighed, fingerfærdigheder, "billedsans" og teknik (og meget mere) dette håndværk kræver.
Bare stemplet med svanen (nederst i billedet) har taget ca. 250 timer at lave.

Jeg synes, at det har været et super indput til undervisningen.
Her kommer der lidt billeder op fra dagen.



Først selve stemplet.

Papir lagt i linolie i 3 måneder, og derefter tørret i 6 måneder.
Ridset ud, og smurt med trykfarve. Overskydende farve fjernes og motivet står tilbage.
Vendes og lægges oven på træklodsen. Farven gnides ned i træet, lakeres 3 gange og motivet er klar til at blive lavet til et stempel.


Messingplader (blanding af kobber og zink) op til 2,5 mm. tykkelse bøjes, slibes og bankes derefter ned i træklodsen.

Ved større flader (end 2,5 mm) udfyldes hullet med merino uldplader.
Lakeres tre gange og bliver lige så hårdt som messingen.

Utrolig smuk tapetvalse..

Tryk i flere farver

Så skal der trykkes.
Heinz viser forskellige teknikker

Den "hemmelige" farveblanding er først brun imens man trykker.


Når motivet er færdig lægges det til tørre. Må ikke komme i kontakt med vand.

Og til sidst dyppes stoffet ned i en mild svovlsyreblanding.
Den brune farve bliver blå efter fikseringen i saltsyren.
Farven er herefter kogefast. Jo længere farven ligger inden fikseringen, jo mørkere vil den blå farve blive da farve påvirkes ved kontakt med luft.

Direkt tryk og reservetryk (dyppes i kypen - farvebad). To modsatte teknikker.

FANTASTISK DAG.
God weekend

Louise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.